vanaf 2010 ontwerp en richt ik exposities in. hier alvast een selectie van de exposities. onderschriften volgen nog.

*foto’s genomen bij Odapark Centre for contemporary art zijn van Peter de Ronde van Studio Zebra

Passie voor Japan

8 oktober 2023 tot 10 februari 2024

Hans Reijnders, 50 jaar kunstenaar / vakman

De beeldend kunstenaar Hans Reijnders, geboren in Amsterdam in 1946, is een welbekende naam in Noord-Limburg en daarbuiten. Zijn monumentale sculpturen sieren bijna alle gemeenten in Noord-Limburg en zijn te vinden op diverse locaties in Nederland en over de hele wereld. Zowel verzamelaars, musea als bedrijven koesteren zijn sculpturen, en velen hebben het genoegen gehad om bij hem in het Kunstencentrum te Venray of in zijn atelier in Venlo les te volgen.

In 1974 behaalde hij zijn afstudeerdiploma aan de Rijksacademie in Amsterdam. Reijnders’ vroege werken waren sterk beïnvloed door exotische culturen, met beelden die deden denken aan het vroeg-Egyptische beeldhouwwerk, zoals de platte hoofden. Echter, vanaf het begin van de jaren 90 vond hij zijn inspiratie in landschappen en stromende wateren. In Japan schrijven mensen hun geheimen op briefjes of gohei, wat Hans heeft vertaald naar zijn eigen creaties van gevouwen stenen, die ook een knipoog zijn naar de Japanse vouwkunst, bekend als origami. Golven en gevouwen stenen zijn nu al decennia lang de kenmerkende vormen in het vrije werk van Hans Reijnders.

Zijn diepe liefde voor Japan blijkt ook uit zijn verzameling Japanse prenten.

Voor de tentoonstelling “Passie voor Japan” had ik het voorrecht om herhaaldelijk het atelier en het huis van Hans Reijnders te bezoeken. Ik bracht avonden door, ademloos luisterend naar zijn verhalen, terwijl ik zijn verzameling bewonderde, inclusief de grote collectie erotische Japanse houtdrukken (ook een mooie collectie om een expositie mee te maken). 

Naast de kunstwerken van de kunstenaar Hans Reijnders maakt ook een verzameling Japanse zijden kimonos uit de collectie van Adri en Guky van Hoegee deel uit van de expositie.

Daarom besloot ik een tweedelige expositie te ontwerpen. In het ene deel legt de nadruk op Hans Reijnders’ passie voor Japan, waarbij Japanse interieurs met de basiskleuren van Japans lakwerk dienden als inspiratie. De ruimtes zijn gevuld met zijden kimonos en de door Japan geïnspireerde beelden van Hans Reijnders, vergezeld van prenten uit zijn privécollectie.

De andere ruimte belicht de ontwikkeling en het vakmanschap van de kunstenaar. Een bijna levensgrote foto, gemaakt door Peter de Ronde, toond een muur van Reijnders’ atelier, verdere geïnspiratie kreeg ik door het atelier van Brancusi in Parijs. In deze ruimte zijn beelden en schetsen uit Hans Reijnders’ 50-jarige oeuvre te bewonderen. Als getuigenis van het zware ambacht kreeg ook de grote takel uit zijn atelier een ereplaats in deze ruimte.

I